KMSKA een moeilijke afkorting voor het mooiste museum in Antwerpen. Unieke en gedurfde nieuwe indeling met op de gelijkvloers het oorspronkelijke museum en langs boven een module neergepoot met dagverlichting tot beneden, van een staaltje architectuur gesproken. Beide delen zijn gescheiden en slechts toegankelijk via de gemeenschappelijke hal voorin. Zie schets op een van de foto’s van onze gids.
Onze gids een toffe meid, wel stadsgids maar die zich al onmiddellijk opwierp als leek in de kunstwereld. Ze wou bewust de dingen benaderen via een logische weg met simpel boerenverstand. Ja, ze kon het goed verwoorden, want we werden van de klassieke realistische schilderkunst van Rubens en Van Dijk meegetrokken naar de strenge regels van de academie. Door de opstand en weerstand tegen dat soort autoriteit en de komst van de fotografie zou de mens met nieuwe dingen gaan experimenteren. Een van de eerste was James Ensor. Door zijn levensverhaal te vertellen werden zijn werken voor ons bevattelijker en wist zij ons de moderne kunst binnen te loodsen. Het museum zelf doet dat ook door grappige en subtiele toevoegingen.
Uiteindelijk waren die twee uur veel te rap voorbij en het was duidelijk dat dit bezoek alleen maar een voorsmaakje kon zijn om nog eens terug te komen.
Eens buiten had Vic ons warm gemaakt voor een Italiaan in de buurt, waar we in een achterkamer gezellig konden nagenieten van onze uitstap.
Arrivederci!